avantgarde ACOUSTIC UNO

Že by trouby z Jericha ?
výňatek z testu S & V 3 / 2002

,,...Tak tohle trouby z Jericha nejsou, ale klidně by tak mohly vypadat. A já jsem se díky ním konečně dostal k reproduktorovým soustavám s tlakovými reproduktory a se skutečnými zvukovody. V profesionální oblasti jsou ostatně zvukovody zcela běžnou praxí, zejména tam, kde se požaduje vysoký akustický výkon. Pro účely kvalitní reprodukce zvuku mají tlakové reproduktory charakteristickou citlivost minimálně 100 dB při příkonu 1 W. Porovnáte-li tento údaj s běžnými přímo vyzařujícími soustavami s charakteristickou citlivostí 87 dB (a to je ve skutečnosti hodně optimistický údaj) a převedete rozdíl citlivostí na poměr výkonů pri stejný výsledný akustický tlak, dostanete požadavek dvacetinásobného výkonu pro klasickou, přímo vyzařující soustavu. Znamená to, že zatím co tlakovém reproduktoru postačí k dosažení akustické hladiny 100 dB příkon 1 W, přímo vyzařující soustava potřebuje v ten okamžik 20 W. Požadujeme-li akustickou hladinu 110 dB, tlakový reproduktor se spokojí s příkonem 10 W, zatím co přímo vyzařující si žádá už 200 W. Uplatnění tlakových reproduktorů bylo vlastně pře dvaceti lety základním motivem znovuzrození elektronkových zesilovačů, a to i jednočinných. Zesilovače s výstupním výkonem 5-10 W hráli s tlakovými reproduktory zhruba stejně hlasitě jako jejich stowattový kolegové s přímo vyzařujícími systémy. V této souvislosti je docela úsměvné sledovat, jak se řada "hifi šamanů" snaží bez znalostí širších souvislostí donutit ke spolupráci pětiwattové elektronkové zesilovače a kompaktní reprobedny s citlivostí 85 dB a pracně přitom zdůvodňuje, co si o tom skvělém, zlimitovaném a hlasitostí omezeném zvuku máme myslet a jak skvěle a nekonvenčně to zní. Celá soustava je poskládána v kovovém rámu z funkčně samostatných modulů. Vysoko tónový systém používá klasický elektrodynamický reproduktor s kovovou membránou o průměru 4 cm, na jejíž vydutou stranu navazuje tlaková komůrka s menším zvukovodem. Válcová plechová ozvučnice je uvnitř zatlumena molitanovými deskami a vzadu uzavřena plastovým víkem, ve kterém se nachází pasivní 12 dB výhybka. Podobně je řešen i středotónový modul, až na to, že jako měnič používá reproduktor s membránou o průměru 10 cm. Modul je široko pásmový, nepoužívá filtr výhybky. Aktivní subwoofer je osazen dvěma reproduktory s průměrem membrány 250 mm v uzavřené ozvučnici. Subwoofer obsahuje napájecí zdroj s toroidním transformátorem 270 VA, baterií filtračních kondenzátorů s celkovou kapacitou 40.000 uF a vlastní výkonový zesilovač s výstupním výkonem 150 W. Ozvučnice je uzavřená.
ZVUK:
Prvním překvapením je skutečně extrémně vysoká citlivost soustav Uno. Jestliže jste zvyklí, že pro hlasitý poslech musíte nastavit regulátor hlasitosti někam za jeho polovinu, u tlakových reprosoustav je třeba výrazně ubrat. Pro dostatečně hlasitý poslech byl regulátor hlasitosti zesilovače Accuphase nastaven na číslo 2, což odpovídá natočení knoflíku do polohy pomyslných "9 hodin". Při zapojení útlumu Att-20 dB bylo možné pro podobnou poslechovou hlasitosti nastavit regulátor na stupeň 3,5. Indikátory výstupního výkonu přitom ukazují průměrnou hodnotu okolo 1 W. Při této hlasitosti je reprodukce spektrálně vyvážená s naprosto jasným fyziologickým charakterem. Skloubení přímo vyzařujícího subwooferu s tlakovými středy a výškami je téměř dokonalé bez pozorovatelné spektrální změny. U varhanní hudby jsem jasně pozoroval dynamické změny na nejnižších kmitočtech, které se projevují jako změny tlaku, podobně je tomu u basové kytary nebo bicích při reprodukci rockové hudby. Kromě vysoké poslechové hlasitosti se na první poslech projeví "dopřednost" soustav, neboli máte pocit bezprostřední blízkosti zdrojů signálů. Připomíná to studiové Near Field Monitory (monitory pro reprodukci v blízkém poli), s tím rozdílem, že zde je zvuk lehký a rozměrný - to lze postřehnout, když při poslechu přejdete za soustavy, kde je pozorovatelně tišší. Směrový charakter reprodukce předurčuje tlakové Avantgardy do větších prostorů, které mohou být dokonce akusticky živější (pochopitelně stěna za posluchači by měla být pohltivá nebo difuzně odrazivá). V každém případě si vysoká charakteristická citlivost soustav žádá spolupráci zesilovače, který nemá problémy především při nízkých výkonech (nesmí mít přechodové zkreslení ani pozorovatelně horší odstup). Maximální výstupní výkon nad 50 W není příliš důležitý, i při této hodnotě se bude poslechová hladina pohybovat někde kolem 120 - 123 dB, a to je myslím pro domácí poslech dost.
Sestava od Accuphase (E-212 s DAC-10 a DP-55V) byla Avantgardům skvělým partnerem a jen jsem přemýšlel, jak by asi hrály spolu s výkonovým zesilovačem A-20 V. Ale zpět ke zvuku. Vynikající detailnost dodává reprodukci lehkost spolu s jednoznačnou představou o jednotlivých nástrojích. V ohromném "rozměrném" zvuku je bodová lokalizace podružná, zato je překvapující šíře příjemného a stereofonního poslechového prostoru. Od osy mezi soustavami se můžete přesunout až do osy kterékoliv z nich - změna stereofonního efektu je minimální (pochopitelně za předpokladu, že v místnosti nejsou výraznější diskrétní akustické obrazy). Reproduktorové soustavy Avantgarde Acoustic Uno Pro 10 rozhodně nejsou nějakou technickou extravagancí, ale plnohodnotnými kvalitními soustavami, určenými pro nejvyšší nároky, a řekl bych, že dokonce za přijatelné peníze..." 

                                                                                                               Miroslav Láb    
Hodnocení: **********   vynikající
                    + obrovská citlivost
                     - příliš " velký zvuk " na běžný obývák



             


 

 

 

 

   




Bang & Olufsen  Earphone  A8

výňatek z testu S & V 11 / 2001


"... Po zvukové stránce patří Earphone -A8 ( mezi špuntíky ) určitě do nejvyšší kvalitativní kategorie. Vzhledem k fyzikálním možnostem je pochopitelné ochuzení přednesu nejnižších kmitočtů, ale ani ve srovnání s našimi referenčními Koss Porta - Pro není úbytek basů nijak zvlášť markantní. Ostatní části kmitočtového spektra jsou velmi vyrovnané, s velice čistým a přesným, až analytickým přednesem zejména na výškách, velmi dobrá je i prostorová lokalizace nástrojů. Snad jediným vážnějším záporem těchto sluchátek je přece jen poněkud vyšší cena, což je ale daň kvalitě i značce. Na druhou stranu - znáte snad sluchátka, která se budou na uších ,, skejťáka" vyjímat stejně dobře jako na ouškách dámy oblečené v decentní večerní toaletě?..."
                                                                                                             
Štěpán David
Hodnocení:  ********* 
vynikající
                    + provedení a vzhled
                     - cena
                                                                           

 

                  
                                        



De Toma Stavolo 800 aktiv




BeoLab 2


























Bang & Olufsen
BeoSound 3000 + BeoLab 6000

výňatek z testu Audio

,,...centrální jednotka audiosystému BeoSound 3000 obsahuje jednoduchý CD přehrávač a digitální třípásmový tuner. Výkonové zesilovače s maximálním výkonem 59 W jsou implantovány do reproduktorových soustav. Od svého předchůdce se BeoSound liší mimo jiné tím, že obsahuje systém reprodukce hudby s podporou internetu. Celek je vybaven dvěma displeji, na kterých jsou zobrazovány veškeré údaje o provozu CD a rozhlasového přijímače. Horní ukazuje vše spojené s provozem CD přehrávače, spodní informuje o zvoleném zdroji a navádí při programování a nastavování přístroje. Funkce BeoSoundu 3000 lze ovládat nízkozdvihovými tlačítky nebo celokovovým dálkovým ovládačem vybaveným displejem. Skleněná dvířka chránící čelní stěnu BeoSoundu se bezhlučně otevřou pouhým pohybem ruky. Kompaktní disk je osvětlen bočními světly, které sníží intenzitu osvětlení, jakmile se dvířka automaticky uzavřou. Ve výbavě BeoSoundu 3000 konstruktéři nevynechali snad jedinou praktickou funkci, Beosystemu nechybí ani zdánlivě nepodstatný díl, jenž má za úkol schovat kabeláž na zadní straně. BeoSound 3000 lze používat jako samostatný systém napojený na televizor Bang&Olufsen (zvuk bude reprodukován přes reproduktory integrované do televizoru nebo prostřednictvím soustav k němu připojených), jako systém propojený s PC (pro reprodukci hudby uložené v počítači) nebo v propojení s video systémem Bang&Olufsen. Externí zařízení se připojují k systému 2300 vícepólovými DIN konektory. Zapojení se provádí pomocí speciálního firemního kabelu MasterLink. Zásuvka MasterLink na zadním panelu BeoSoundu 3000 může být také použita pro multiroomový systém BeoLink. Ten umožňuje poslouchat BeoSound 3000 i v jiné místnosti pouze připojením dalších reproduktorových soustav (například BeoLab 2500 nebo 3000). Celý systém umožňuje kombinaci jednotlivých způsobů propojení. Ve výbavě nechybí ani digitální hodiny a programovatelný časový spínač. Umožňuje automaticky spouštět reprodukci v předem zvolenou dobu nebo automaticky systém vypínat. Do paměti časovače je možno uložit až 15 programů. Program umožní ráno zapínat systém jako budík a v průběhu dne zapínat systém v době oblíbeného pořadu. Časovač můžeme nastavit pouze na některé dny v týdnu. Každý program časového spínače může být programován jako jednorázový nebo pravidelně opakovaný. Tuner je vybaven třemi vlnovými rozsahy VKV (FM), DV/ SV (AM) a dekodérem RDS. Do paměti přijímače lze uložit až 60 rozhlasových stanic. Jednotlivé předvolby mohou mít názvy dlouhé 12 znaků. Díky dekodéru RDS není nutné pojmenovávat jednotlivé stanice vysílající v pásmu VKV (FM). Tuner má automatické přepínání na monofonní provoz pro případ slabého nebo rušeného příjmu. CD přehrávač je vybaven standardními funkcemi reprodukce skladeb v náhodném pořadí (Random),opakování (Repeat) a programováním jednotlivých skladeb z CD disku, ale i řadou nadstandardních. Do paměti lze například uložit uživatelské výběry (sady) skladeb nebo každé CD pojmenovat názvy dlouhými až 8 znaků. BeoSound 3000 umožňuje do paměti uložit 200 názvů. Programová reprodukce může být kombinována i s reprodukcí náhodnou (Random). Pojmenované CD disky nebo výběry, které jste programovali, mohou být zobrazeny na displeji systému, a to i v případě, kdy příslušné CD není zrovna nainstalováno. Reproduktorové soustavy BeoLab 6000 jsou dvoupásmové s ozvučnicí typu basreflex. Každá soustava Beolab 6000 zahrnuje dva samostatné výkonové zesilovače, jeden pro hlubokotónovou a druhý pro vysokotónovou část. Ozvučnice o objemu pouhých tří litrů jsou vyrobeny z kombinace hliníku povrchově upraveného bezbarvou anodizací zachovávající přírodní vzhled kovu nebo barevných laků a plastu (plastové díly jsou schovány za průzvučným rámečkem). Soustavy jsou aktivní, každá obsahuje dva výkonové zesilovače o výkonu 59 W pro každé kmitočtové pásmo. Pro dosažení lineární kmitočtové charakteristiky v oblasti hlubokých kmitočtů výrobce osadil reprosoustavy basovým equalizérem pracujícím na principu adaptivní basové linearizace. Osazení tvoří dva středobasové měniče s 90mm papírovými membránami a vysokotónovým měničem s hedvábnou membránou o průměru 18 mm.
zvuk
Systém Bang&Olufsen BeoSound 3000 ve spojení s reproduktorovými soustavami BeoLab 6000 reprodukuje velice vyváženě skutečně každý hudební žánr. Kompaktní, neutrální a tonálně vyvážený zvuk se vyznačuje velmi dobrým zaostřením na detaily a přesným zobrazením jednotlivých nástrojů a hráčů. Prostor, který systém vytvoří, umožňuje vnímat nahrávky klasické hudby ve skutečně realistické podobě. Zvuk je výborný především při poslechu nižší a střední poslechovou hlasitostí. U nástrojů situovaných do basové oblasti je za každých podmínek pevný a dobře prokreslený. Výkonová a dynamická rezerva je dostatečná i pro nezkreslený poslech velmi vysokou hlasitostí. Testovaný systém díky příjemnému a nevtíravému projevu můžete poslouchat a přitom pracovat po celý den. Zvuk systému BeoSound 3000 v kombinaci s BeoLab 6000 nelze vzhledem k jejich ceně srovnávat s výkony klasického high-end zařízení obdobné cenové kategorie, jelikož hodnota výrobků Bang&Olufsen se nezakládá pouze na zvukové kvalitě jednotlivých komponentů.
závěr
Výrobky Bang&Olufsen nejsou výjimečné pouze designem, disponují také všemi atributy kvalitního hifi zařízení. Dnes lze na pultech obchodů vidět spoustu komponentů nejrůznějších značek, které těží z originality designu Bang&Olufsen. Vesměs se ale pouze snaží napodobit originál. Proto stejně jako jsou značky Bugatti nebo Harley Davidson originály ve světě motocyklů a vozy Ferrari ve světě sportovních vozů, zůstávají komponenty s logem Bang&Olufsen i nadále jedinými originály ve světě domácí elektroniky stylu LifeStyle. Integrovaný systém Bang&Olufsen BeoSound 3000 je zařízení pro movité individualisty s vytříbeným vkusem, kteří dokáží ocenit hodnotu originálu..."
                                                                                                                                        Andrej Jakovlev

Hodnocení:  zvuk             *****    50
                     provedení     ******  42
                     cena              ***          9
                                            101 bodů

Pro zvýšení požitku z poslechu tohoto systému a především pro podporu nízkých kmitočtů jej doporučujeme doplnit aktivním subwoofrem DeToma Stavolo 800 aktiv, který slouží jako stojan pro BeoSound 3000 nebo subwoofrem B & O BeoLab 2.

 
















Bang & Olufsen
BeoSound 2 + Earphone

výňatek z testu T3

,,...co vypadá jako Pac-Man v nablýskané nerezové oceli, ale má v sobě více než 128 MB komprimovaných audiosouborů? Je to BeoSound 2, osobní audiopřehrávač, který korunuje nabídku dánského designérského mága, firmy Bang&Olufsen. Stříbrný disk připomínající létající talíř je vybaven nádhernými sluchátky B&O, prostými tlačítky s šipkami pro ovládání hlasitosti a výběr skladby a vypínačem, na němž se skví optimistický nápis „Go“. Jediný vážnější nedostatek: přehrávači chybí displej.
Příprava je až nechutně jednoduchá - stačí vložit do počítače (pouze s operačním systémem Windows) cédéčeko, ten vám řekne, co a kdy připojit (nejdřív napájení, potom datový kabel) a už to sviští. Na nevelké základně přehrávače BeoSound poblikává červené světélko (to jen umocňuje podobnost s UFO) a oznamuje, zda přehrávač zrovna komunikuje s počítačem nebo se dobíjí. Na lithium-iontový akumulátor by měl vydržet hrát zhruba deset hodin.
Firma B&O není zrovna proslulá vývojem programového vybavení a s technologií CDDB pro práci s hudbou jí pomohli ochotní machři z firmy Gracenote. Program BeoPlayer je zcela geniální a při uvedení nové verze automaticky upgraduje firmware přehrávače.
BeoPlayer běží na levé a pravé straně obrazovky a prostředek nechává volný. Pravá strana je dokonalou napodobeninou značkového dálkového ovladače B&O, s tlačítky stop, play (čili „Go“), změna skladby a změna alba. Ty slouží jak pro N-muziku („net-muzika“ je obecný termín B&O pro komprimované audiosoubory), tak pro počítačovou CD mechaniku, přehrávání a kopírování z cédéček. Vlastníte-li jiné výrobky B&O nebo počítačovou kartu s TV výstupem, můžete dálkový ovladač upravit pro tlačítka označená TV, satelit, radio, video, DVD atd.
Na levé straně se pořádají zvukové soubory a přehrávají se do vlastního přehrávače BeoSound 2, bohužel prostřednictvím rozhraní USB a nikoli FireWire. BeoPlayer neumožňuje u jednotlivých MP3 souborů upravovat názvy skladeb a údaje o interpretech, avšak MP3 soubory úhledně uspořádá podle názvu, interpreta, žánru nebo alba, nebo podle toho, kde jsou uloženy na počítači, anebo podle playlistu.
Poslední možnost má zásadní důležitost, protože přehrávač nemá displej. MP3 soubory se na BeoSound 2 přenášejí v pořadí podle playlistu a vy si zkrátka playlist musíte pamatovat.
Sluchátka se vyznačují minimalistickým designem, jsou krásná a tvarovaná pro naprosté pohodlí. Dovolujeme si pouze namítnout, že displej by se vešel na šňůru sluchátek, jako u Sony. BeoSound 2 se dodává s 128MB paměťovou kartou SD, na kterou se vejdou přibližně čtyři hodiny hudby. Kapacitu lze zvýšit dokoupením paměťové karty SD nebo MMC (firma SanDisk nedávno oznámila uvedení 256MB SD karty za zhruba 10.000 Kč).
Vzato kolem a kolem, BeoSound 2 vypadá překrásně, je elegantní a sexy, jak už je u výrobků B&O zvykem. Ve srovnání s konkurenčními přehrávači je ale taky nesmírně předražený, a má omezenou kapacitu paměti, i po rozšíření. Za stejné peníze dostanete iPod, na který se vejde 40krát tolik hudby co na BeoSound2. A taky má jednu podstatnou maličkost navíc - displej...
VERDIKT
Nepopsatelně krásný MP3 přehrávač se skvělými sluchátky, stojí ale moc peněz a nemá vlastní displej.
HLAVNÍ RYSY
The BeoSound 2 pojme více než 128 MB komprimovaných zvukových souborů ve vrcholně stylovém kabátě
Dělená, nesmírně pohodlná sluchátka
Na zakázku dělaný software BeoPlayer umožňuje kopírovat MP3 soubory podle playlistu
Lithium-iontový akumulátor; na jedno nabití vystačí na deset hodin přehrávání
Lesklý zevnějšek z nerezové oceli připomíná UFO
Pomocí nevelké základny se přenášejí data, upgraduje se firmware a dobíjí akumulátor
Jednoduše řešené rozhraní
Rozšiřitelné programové vybavení a kapacita paměti..."

Hodnocení: ***














avantgarde ACOUSTIC SOLO

výňatek z testu Highend report 1/2003

"...Klasických reproduktorových soustav je takové množství, že je občas obtížné se v nich jednoduše vyznat. Jinak je tomu s nepřímo vyzařujícími soustavami opatřenými zvukovody. Zatímco v profesionální praxi, např. v systémech pro klasická kina, jsou zvukovody zcela samozřejmé v hifi oblasti jsou podobné systémy přeci jen unikátním výrobkem. Mezi těmi málo výrobci zvukovodových hifi soustav na světě má své pevné místo německá firma Avantagrde Acoustic. 
Návrat k domácím systémům se zvukovody podpořil rozvoj elektronkových zesilovačů, které v principu neoplývají nikterak velkými výstupními výkony a pro prakticky použitelný poslech vyžadují mimořádně citlivé soustavy.
Ale zpět k Avantgardům! Po dobrých zkušenostech se systémem Avantgarde Acoustic UNO jsem byl zvědav, jak jsou zkonstruovány a jak mohou hrát " kompaktní" aktivní zvukovodové dvoupásmovky. Příjemným překvapením je monolitičnost jejich konstrukce a seriózní hmotnost, která spolu s nerozvinutelným tvarem pláště soustavy vyrobeným z polyuretanu technologií VMT ( Varying Material Thickness - proměnná síla materiálu ) téměř vylučuje nežádoucí rušivé rezonance. Navíc zadní stěna, která snad jediná by mohla rezonovat, je zpevněna hliníkovým odlitkem nesoucím celou elektroniku včetně napájecího zdroje. Ten je osazen toroidním 270 W transformátorem a baterií kondenzátorů s celkovou kapacitou 20.000uF.
ZVUK: 
Po připojení k výstupu z předzesilovače a zapnutí napájení se kupodivu neozve žádné lupnutí, ale ani šum nebo brum. Reprodukce je od prvního okamžiku nezvyklá. Pokud stojíte mimo osu soustav, není to nic moc, ani hlasité, ani moc hifi. Jakmile ale zaujmete poslechovou polohu - nepatrně mimo osu soustav ( 5 - 15 stupňů ) - je všechno jiné. Reprodukce je analyticky přesná a detailní. Po krátké chvíli si uvědomíte, že to má z převážné části na svědomí omezená prostorovost reprodukce. Okolní prostor se v reprodukci příliš neuplatní. Z toho je zřejmé, že Sola jsou soustavy vhodné především pro málo zatlumené prostory, například pokoje ( i větší ) s minimalistickým interiérovým vybavením. Díky vysoké citlivosti  je reprodukce lehce samozřejmá tak, jak ji známe např. ze studiových monitorů Tannoy, až na průraznější výšky. Kupodivu soustavy nemají problém s basy, které jsou hutné a hluboké, i když nejnižší kmitočty jsou oproti střednímu pásmu mírně potlačeny - hlubokotónový zvukovod je přeci jen pro nízké kmitočty příliš krátký. Nicméně i pedál chrámových varhan je hutný, s pevnými konturami. Při přiměřené hlasitosti vás Sola přitáhnou blíž ke zdroji zvuku, tak že se virtuálně přesunete v koncertní síni do prvních řad. S analogovým gramofonem oceníte detailnost reprodukce ještě více. Celkový dojem díky " odstřižení" od okolního prostoru ( v běžně zatlumené místnosti ) připomíná hodně kvalitní sluchátka, ale se všemi průvodními efekty poslechu přes reproduktorové soustavy. Především je to detailnost prostoru s jednoznačným členěním i do hloubky. Jakmile si zvyknete na sušší přednes ( a to není otázka hodin, ale dnů ), stanete se pomalu otrokem " tryskáčů".
Nejmenší aktivní reproduktorové soustavy Avantgarde Acoustic Solo jsou měniče, které s výhodou využijete pro soustředěný poslech i ve větších místnostech s delší dobou dozvuku."

HODNOCENÍ: 
+
Lehká, detailní a spektrálně vyvážená reprodukce je důsledkem vysoké charakteristické citlivosti a omezeného prostorového vyzařování. Soustavy jsou vhodné i do méně zatlumených prostorů. 
- Díky vysoké směrovosti hrají soustavy v plné kvalitě pouze v omezeném úhlu od osy. Jsou určeny pouze pro omezenou poslechovou polohu.